Friday, January 15, 2010

salam Tn Haji.....

saya ada satu masalah yang masih tak selesai2 lagi. iaitu berkaitan daun pokok santalia yang terkena bintik kuning...saya tahu puncanya dari tahi lalat. lalat suka duduk pada daun santaliakan Tn Haji. bila buangan lalat itu terkena matahari pasti daun tu melecur dan kekuningan....dahan tu terus jem...mintak tips sikit Tn Haji....petua2 nak ajo binatang ni....lalat ni kita tau bijak cikitjek...

Salam Zamrizal / rakan bonsai yg budiman.

Memang lalat disebut penyebar penyakit yg serius kerana setiap lalat yg hinggap di suatu tempat kurang lebih 125.000 kuman jatuh ke tempat tersebut.
Kebiasaannya daun tersebut diserang oleh berbagai serangga seperti ‘white flying’ dan sebagainya. Serangan serangga ini akn berlaku tidak kira siang @ malam.

Gambar daun Santalia yg terkena penyakit karat daun.
(Wrightia Religiosa)

Apabila daun ini diserang oleh serangga ini, kesan symptom nya terdapat tompok2 @ lepuh2 yg berwarna kuning @ oren dan coklat seperti kehangusan.

Penyakit pada daun kayu hitam disebabkan serangan serangga.
(Moba – Buxifolia)

Penyakit di atas dikenali dgn nama ‘KARAT DAUN’.

Cara Mengatasi

1. Pokok tersebut perlu disembur dgn racun serap di sebelah pagi sebelum matahari terbit. Semburan ini meliputi bahagian atas/bawah daun seluruh pokok dan airnya meresapi hingga ke pangkal.
2. Semburan racun perlu disembur seminggu sekali dan ulanginya 3 kali setiap 3 minggu. Akhirnya semburan diperlukan sekali shj pd setiap bulan.
3. Pokok yg terkena penyakit ini juga boleh dibuang daun dan perlu disemburkan seperti di atas ( no. 1)

Pokok yg dibuang daun dan disembur racun.

4. Jenis racun serap utk serangga yg plg sesuai ialah Mitec & Fenetron bertahan di antara 3 hari hingga 7 hari (seminggu). Penggunaannya mengikut sukatan @ arahan yg terdapat di botol racun tersebut.
5. Racun ini juga sesuai untuk serangan serangga di bwh.

Serangga berwarna merah.

Serangga suka membiak di bwh daun.

1. Penyakit Kulat

Penyakit kulat mudah tersebar pd cuaca yg lembab/ musim hujan. Mana2 pokok yg terkena penyakit ini, daun berwarna kuning kerana makanan tlh diserapi /dimakan oleh kulat & tidak sampai utk kegunaan daun.

Cth daun kekuningan krn pokok terkena penyakit kulat.

- Lama kelamaan daun akn gugur /meranting dan mati.
- Rawatannya ialah dgn menggunakan racun kulat Sistemik (Sensor 25Wp). Sembur di waktu pagi sebelum matahari terbit. Ulanginya sehingga pokok sihat dgn mengikut arahan yg betul.

Pokok yg terkena penyakit kulat.

- Setiap pokok yg mengalami penyakit di atas, pembesarannya memang lambat.
- Menghindarkan penyakit adalah lebih baik drpd mengubati.
- Serangga merah juga suka menyerang pd bhgn buah pokok santalia.

2. Pokok Bendalu

- Pokok parasit /penumpang hidupnya menghisap makanan drpd pokok lain tanpa bersusah payah. Bendalu hidup segar dan pemangsanya sengsara dan akhirnya mati.

Pokok bendalu (parasit)

- Cara mengatasinya ialah potong dahan yg terdapat pokok tumpang tersebut (bendalu).

3. Penyakit Batang

- Penyakit ini biasanya menyerang pd batang dan kulit berkerutu dan akhirnya reput. Berbeza dgn pokok limau (penyakit kanker /keruping hitam). Mungkin disebabkan serangga, semut bersarang, anai2, kutu seni sbg perumah. Lama kelamaan tempat tersebut buruk. Tempat yg buruk perlu dibersihkan. Tempat itu dibersihkan dgn ubt kuning. Apabila kering, perlu disumbat dgn bahan liquid berwarna coklat yg terdapat dlm tupperware hingga penuh pd paras yg sesuai. Akhirnya tempat tersebut dipenuhi dgn bahan rawatan tersebut.

Pemulihan akar atau batang yg rosak.

- Ingat rawatan susulan dgn (meracun /membaja /merepot /watering dll) seperti biasa.

Cth racun /bahan perawat.

- Pokok yg sihat/ cantik /berpenyakit adalah berpunca drpd pemiliknya.

Pokok yg sihat.

Akhir kata, inilah pengalaman sy secara ringkas utk dikongsi bersama. Jika terdapat sebarang kesilapan dlm wacana diatas, harap maaf.

T . Kasih /Wassalam.

“Bonsai itu Indah”

7 comments:

Pak Sulis Mirten said...

Pak,
Anting putri punya siapa pak? Sumuaya gengsi sekali. Kata orang Malaysia kepala bagus. Aq suka sekali anting putri dalam foto tiga.

Najmi said...

Salam tuan haji,

Terima kasih dengan info yang begitu meluas, tak rugi membelek blog haji dengan info yang pelbagai. Semoga tuan haji terus memberi panduan terutama kepada saya yang cetek dalam ilmu bonsai ini.

zamrizal said...

Alhamdulillah....

trime kasih banyak2 Tn Haji krana sudi menjawab soalan saya...
banyak sungguh input yang saya dapat..boleh la saya praktikkanya hari ni....cantik betl santalia2 diatas....geram je tengoknya. milik siapala ek...tapak xbleh tahan....trimas Tn Haji...


"renung2kan dan selamat berbonsai"

Syah said...

Salam..
Terima kasih Tn. Hj kerana sudi berkongsi pengalaman & pengetahuan Tn. Hj. dengan semua. Saya yang baru berjinak dengan seni ini amat memerlukan ilmu² dari sifu² seperti Tn. Hj.
Kagum dengan koleksi² Tn. Hj.

imran majid said...

assalamualaikum.. tuan haji...saya imran.... saya selalu tgk info tuan haji... ari nie baru berani nak sapa.. heheh... saya nie masih baru tuan aji..harap tuan haji dapat beri tunjuk ajar.... byk sungguh info dari tuan haji.... mmg saya "tabik spring"....

Unknown said...

ubat nuning dan liquid coklat mana nak dapat Tn Haji

bayu d'arts said...

👍🏻