Saturday, January 30, 2010

Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum,
saudara sm yadi saya pun seperti encik farus juga masih keliru tentang gambar2 tersebut dan masih tercari2 yg mana dikata kan penjing dlm gambar tersebut.kalau pensai adalah dan kalau lah penjing jenis apakah itu,maaf saya org baru dan masih dlm belajar tlg perjelaskan dgn mudah agar saya faham perbezaan antara penjing dan pensai ini kerana walau jenis apa sekali pun penjing samaada air,batu atau pohon apatah kreatif mau pun tidak adanya unsur penegasan dan penyatuan jadi gambar2 diatas saya dapati tiada pun penyatuan serta penegasan samaada batu atau air tlg jelaskan krn saya ingin belajar lebih jauh lagi dari saudara sm yadi

Anonymous Anonymous said...

Yang Arif Sifu BK,

Boleh tak bantu? Saya pun tak faham mengapa competition ni dikatakan Penjing Creation Exhibition & Creation, tak nampak satu pun gaya penjing dalam pertandingan ni. Nampak macam sama ja dengan pertandingan bonsai lain. Adakah format pengadilan pertandingan ini sama dengan format pertandingan bonsai lain?

Hj. Abd Halim Hj Salleh said :

Salam Sdr. Anonymous /rakan bonsai yang budiman

T.kasih di ats pertanyaan tersebut dan sy cuba menjawab sebaik mungkin. Seboleh2 nya soalan yg ditanya melalui blog BK sbg blog rasmi PSBKelantan, kita mesti komited untuk menjawabnya.

Baik, bonsai berasal dr istilah cina iaitu “penjing”(pen-jing) dan dlm bahasa Jepun disebut “Bonsai”(Bon-sai). Pen dan Bon ialah bekas atau wadah. Manakala Sai /jing ialah pohon @ pokok. Bermaksud bonsai ialah pokok dlm pasu (Pensai).

Lawatan Perdana Menteri Malaysia dlm pameran Bonsai di Bukit Cahaya Shah Alam.
Tahun 1992

Skrg sudah jelas bonsai dlm bahasa cina di sebut Penjing @ Pensai. Org Jepun pula menyebut Bonsai.

Penjing pula terdiri drpd beberapa kategori :
1- Pokok penjing (Shumu Penjing)
(Bonsai ini termasuk dlm kategori bonsai /pensai)

Penjing dlm training di rumah sahabat di Taiwan.


Penjing yg tlh siap.


2- Landskap penjing (ShanShui penjing)



3- Air dan tanah penjing (Shusihan penjing)


Soalan kedua, mengatakan: mengapakah competition ini dikatakan Penjing Creation Exhibition & Creation.

Sebenarnya “Persatuan Penjing Art Creation Society yg mengadakan pameran dan pertandingan tersebut (pihak penganjur). Apa yg kita nampak dlm pasu yg dipertandingkan itu ialah penjing/ bonsai (pokok penjing/ shumu penjing).

Setiap penghasilan bonsai/ penjing semuanya kreatif dlm setiap kategori. Sejauh manakah pokok bonsai yg dihasilkan dpt diserasikan dgn penggunaan pasu/ wadah oleh setiap seniman tersebut. Pokok yg menjuarai /menang adalah terdiri drpd pokok yg plg kreatif di antara pokok tersebut. Malah memukau penglihatan para juri dlm setiap aspek. Selain drpd keunikan penciptaan, ketuaan dan mempunyai masa dpn yg bagus dan sbgnya. Setidak-tidaknya dlm pertandingan, berjaya mendapat anugerah emas.



Nampaknya sudah jelas apa yg dipertandingkannya adlh penjing /bonsai dan bukan kategori penjing yg disangkakan “landskap penjing dan air & tanah penjing”.

Pertandingan ini bg sy, formatnya sama saja spt pertandingan bonsai sebelum ini walaupun kita nampak sedikit kelainan. Jika kita mempunyai kekuatan & memiliki penjing (spt landskap /air dr tanah penjing) mungkin lebih baik dan dpt diketengahkan spt di negara China @ Jepun. Malah, format pengadilan amat berbeza jika dibandingkan dgn penjing biasa (bonsai).

Kadang kala, peminat bonsai apabila disebut penjing bererti seolah2 ianya sebuah miniatur dlm sebuah bekas /kontena/dulang mable/pasu nipis dan sbg nya. Seniman ini pula menghias latar belakang spt gunung,bukit,anak sungai,air terjun dan berbagai aksesori(rujuk blog Nature of Bonsai mengenai penjing).



Dalam pertandingan tersebut, pihak penganjur meletakkan polisi ciptaan seni penjing tanpa mengabaikan prinsip seni “bonsai” melalui keindahan falsafah seni, mewujudkan sepohon bonsai dgn gaya peribadi sendiri dan juga menunjukkan aspek2 keindahan semula jadi bonsai.

Kongsi pengalaman - Pameran Seni Bonsai Nasional PPBI Malang
November 2009
( di antara pokok2 yg mendapat best in show, juara bintang & juara2 seterusnya)

Manakala peraturan utk juri : Faktor kemenangan berdasarkan pd kreativiti bonsai dgn sentuhan yg menarik dan berpeluang utk mencapai dan meningkatkan rupa @ ketrampilan ciptaan bonsai utk masa hadapan.

Di negara Taiwan, penjing sememangnya amat popular, rakyatnya memang hebat di bidang pertanian malah begitu ramai melahirkan pakar2 bonsai yang Professional yang disegani dan digeruni (bertaraf dunia). Dulu kita lihat pemain bonsai di Taiwan mengikut cara org Jepun dan sekarang telah kembali berkiblat ke “Tanah besar negeri China” pula.

Suasana pertandingan bonsai di Taiwan.

Negara China / org Cina memang hebat dgn bonsai dan aksesori yg berkaitan @ penjing (berbagai bentuk penjing). Malah di negeri China dimana terdapat sekolah bonsai (Sekolah Lingnan) dan boleh dikatakan disetiap daerah Negara China bermula dr Dinasri Tang (618-907)), Dinasti Soong (960-1279) hingga skrg.Setengahnya mengatakn bonsai bermula sejak dinasti Ming (365-427)

Di Negara Jepun katanya bonsai mendapat pengaruh drpd China 1000 thn kemudian. Semasa era Heian (795-1191) dibawa oleh rahib, pedagang dan pegawai istana dr China. Di Negara Jepun terdapat muzium sbg tempat rujukan dan juga sekolah bonsai.

Bonsai juga berkembang ke Asia Tenggara, Di antara di negara Asia Tenggara Indonisia merupakan lebih meluas perkembangan bonsai, bukan sahaja negaranya besar malah kaya dgn pulau-pulau serta memiliki pelbagai spisis bonsai. Melahirkan lebih ramai pakar-pakar bonsai serta ramai pemain di setiap pelusut daerah.Setiap tahun terdapat banyak aktiviti-aktiviti dan kontes dilapangan ini. Di indonisia kini sudah terdapat sekolah bonsai yang meliputi perangkat besik dan senior. Manakala di Malaysia sahabat-sahabat sendiri berhak menilainya sacara ilmiah(bukan merendahkan Negara sendiri). Di Eropah terdapatnya Exhibition di Paris (1878). Di London 1909 terdapatnya pameran yg melibatkan Raja England (King Edward VII). Akhir sekali di Amerika. Disebar oleh pendatang Jepun setelah perang pasifik dan seluruh dunia oleh orang Inggeris dan sebaliknya.

Pak Budi di rumah Mike dan Rob Kempinski.


Gambar- Laporan Pak Budi Sulistyo dr Inggeris bonsai tidur di musim dingin.
(bapak apa khabar? Harap sihat sejahtera semua family)

Kesimpulannya Malaysia Penjing Art Creation Society Berjaya mengadakan pertandingan tersebut bermula 23-31 Januari 2010 yg merupakan kegiatan yg bersifat nasional dlm perkembangan seni bonsai tanah air. terutaman di kalangan generasi muda.

Pada kesempatan ini, saya mengucapkan setinggi2 penghargaan & terima kasih kpd persatuan, di atas kejayaan serta pengorbanan begitu besar dlm perkembangan penjing di Malaysia dan mengeratkan tali persahabatan di antara kita semua. Insya’allah.

Jika tersapat kesalahan dlm wacana di atas, harap maaf.

Sekian.

T.Kasih /Wassalam.

Selamat Berkarya

“Bonsai itu Indah”

4 comments:

syahvilla.blogspot.com said...

Hj Halim,
Salam,your komen tu sangat menarik, bolih tak tn hj visit my blog & bagi komen mengenai dgn my penjing. Saya pun masih banyak nak belajar.

Najmi said...

Salam Tuan Haji Halim,

Saya ucapkan terima kasih atas penerangan haji mengenai penjing. Dengan gaya bahasa, penghuraian penerangan dan ilustrasi bergambar yang tuan haji sampaikan dapat menyelesaikan tandatanya mengenai pertandingan penjing ini. Tuan haji ni memang tak kering idea. Saya harap tuan haji terus membimbing lebih2 lagi generasi baru macam saya ni.

Pak Sulis Mirten said...

Makasi pak haji, artinya apa penjing, bonsai atau pensai semuwanya sama aja, nama aja beda.

Noryadi said...

Menarik entry ni.

Trima kasih sifu