Tuesday, April 28, 2009

Pengalaman di Pulau Tenggol

Noryadi said..
Tn. Hj. Abd. Halim,
Boleh sifu ceritakan sikit sebanyak pengalaman ‘memburu’ di Pulau Tenggol ini? Berdasarkan gambar2 XPDC sifu di pulau ini mmg cukup mencabar. Panorama alamnya pun cukup mendamaikan. Bagaimana kehidupan bahan-bahan bonsai(i.e bebuas,kayu hitam) tersebut di alamnya?

Salam.
Terima kasih Noryadi,Team BK dan Tanjung 222.
Semoga sihat /bahagia.
Terlebih dahulu saya meminta maaf kerana lambat menjawab dan ramai menunggu wacana dari saya kerana saya balik kampung dan sibuk sedikit.

Mengenai pulau Tenggol, saya ke sana lebih kurang 10 kali dan begitu juga dengan lain-lain pulau sejak remaja hingga sekarang. Suka /duka sebagai panggilan pulau saya akan selang seli dengan gambar-gambar lama/baru mengenai gugusan Pulau Tenggol. Untuk pengetahuan semua pulau-pulau dan pantai di Negara kita adalah salah satu yg tercantik di dunia.

Pulau Tenggol.


Pulau Tenggol merupakan sebuah lagi destinasi menyelam yg mempersonakan dan perjalanannya selama 45minit / 1 jam dgn menaiki bot laju dari Kuala Dungun, terletak 17km di luar pantai di bahagian selatan Terengganu (Dungun). Pulau ini kecil-hanya 3km panjang dan 2km lebar. Pulau ini di anggap sebagai ‘syurga’ lebih-lebih lagi di kalangan penggemar aktiviti menyelam scuba atau diving yg cantik dan menyeronokkan. Ia juga sebagai syurga pulau tropika utk para penyelam yg mahu bentuk penerjunan yg senyap dan persekitaran yang cantik serta “dives sites” yg menarik.


Pulau ini dipenuhi tebing batu yg curam dan hutan yang tebal. Bentuk muka bumi yang berbatu ini mengunjur dari pendalaman pulau terus hingga ke laut membentuk pinggir tebing yg curam di bawah laut spt dinding kanvas bg hidupan laut yg tidak jemu di kunjungi penyelam scuba.

Pada bulan April, air jernih dan jarak penglihatan sehingga 30kaki. Ikan yu, paus lebih banyak terdapat pada bulan Ogos, Sept dan Okt. Musim monsun timur laut bermula Okt hingga Mac. Seminggu sebelum dan selepas musim monsun adalah masa paling yg baik untuk melawat kerana air lebih tenang manakala kawasan pendalamannya berhutan dan muka buminya berbatu. Satu-satunya kawasan tanah pamah ialah Teluk Ayer Tawar. Pulau Tenggol, adalah sebahagian dari gugusan pulau Tenggol yang juga terdiri daripada Pulau Nyireh (Nyireh Island), Tokong Timur, Tokong Talang, Tokong Burung dan Tokong Kemudi.


Sebelum diisytihar taman marin (Terengganu Marine Park), Pulau Tenggol adalah kawasan perburuan kesayangan bagi para nelayan terutama untuk snappers dan groupers.

Tempat Tinggal.

Terdapat 4 pengusaha resort di Pulau Peranginan itu, kesemuanya terdapat di Teluk Air Tawar. Bekalan elektrik di resort di sini ialah hanya boleh didapati daripada 6 pagi hingga 10 malam. Penginapan disini dalam bentuk chalet-chalet atau banglo-banglo, dengan kemudahan-kemudahan bilik mandi dan tandas.



“Drive Course”


Sesetengah chalet di sana menyediakan “Drive Course” dan “underwater welder” sebagai contoh “Drive Course”

2009 Dirve Courses

Refresher Courses - RM100.00
Junior Open Water Diver - RM 950.00 (10-14 years old)
Open Water Diver - RM 950.00
Advance Open Water Diver - RM 750.00
Rescue Diver Course - RM880.00
EFR/Rescue Course (combine) - RM900.00
EFR/Emergency First Response - RM350.00
Dive Master - RM 2,250.00

Manakala untuk “underwater welder” agak mahal sedikit bergantung kepada tahap kedalaman. Contoh 200 kaki lebih mungkin sijil yg diperolehi digunakan sebagai kerjaya sbg juru selam @ membaiki kapal laut @ cari gali dll.

Penduduk asal Pulau Tenggol tiada,kebanyakkan terdiri daripada pekerja dr luar. Contohnya dari Dungun,Terengganu dan Indonesia.

Gambar 1.


Kuala Dungun (Jambatan).
Di belakang jambatan akan didirikan pejabat, taman laut pada pinggir bukit berkembar.

Gambar 2.


1- Dalam perjalanan sempat “membarat“ ikan.
2- Sahabat saya,pegawai daerah Dungun pulang memancing dr sini apabila sampai di rumah isterinya melihat mukanya seperti beruk. Pd malam itu juga beliau di bawa berjumpa bomoh dan pulih spt. biasa.

Gambar 3.


1- Gambar pemandangan di hadapan. Beberapa resort di teluk air tawar
2- Di sini juga merupakan tempat nelayan berehat/berlabuh.
3- Larut malam datang seorg wanita yang cantik, berpakaian putih namun muka berbulu menjemput salah seorg nelayan muda apabila hendak mengikut wanita itu sempat di pegang oleh abgnya.

Gambar 4.


1- Mayat Vietnam di gantung di pokok seperti buaian. Peristiwa sewaktu penghijrahan Vietnam dahulu.

Gambar 5


5 tahun lepas beberapa nelayan bermalam di sini untuk berlindung dari ribut. Pada larut malam beberapa ketul batu sebesar bas jatuh ke laut dan percikan air terkena badan nelayan tersebut tapi badannya tidak basah.

Gambar 6


Sedang memanjat. Amat mencabar/merbahaya.

Gambar 7


Tebing tinggi- arus deras dikenali “shark point” pernah di sini juru-juru selam cina dr syarikat cari gali menyalam di sini dan bertembung dgn jerung/yu yg besar, terkejut dan pengsan.

Gambar 8


Di puncak pulau.

Gambar 9


Spesis bebuas/kayu hitam
Bebuas di sini jin/shari kurang cantik tidak spt bebuas di Pulau Redang /Pulau Perhentian.
Mengenai kayu hitam terlalu kurang di tanah rendah. Hanya terdapat di puncak bukit dan amat mencabar, semasa meneropongnya dr jauh nampak cantik, setelah didekati pokok ini tinggi dan bahagian julainya cantik (tidak sesuai untuk bonsai).

Gambar 10


Salah satu tempat di Pulau Nyereh
Di tempat-tempat yg terdapat pokok bebuas/kayu hitam biasanya di bukit yg tinggi dan curam manakala batuan di tempat itu longgar bercampur pasir dan batu-batunya pecah/merekah, mudah relai/runtuh, amat bahaya sewaktu saya mengadakan sesi fotografi di sini untuk proposal bonsai. Jika tiada keyakinan diri atau takut memanjat harap berfikir semasaknya atau mandi, diving di hadapan chalet shj.

Peringatan :
*Segala bentuk spesis pokok/bahan-bahan pulau/laut tidak boleh di ambil kerana di bawah kawalan undang-undang Taman Laut/Marin Laut Negara.

Di atas kesilapan bahasa dalam wacana di atas harap maaf. Terima kasih.

"Tingkap papan kayu bersegi,
Sampan karat ke Pulau Angsa,
Indah tampan kerana budi,
Indah bahasa kerana bangsa"

Jumpa lagi. Wasallam.



4 comments:

Noryadi said...

Wow, interesting article!!

Trm kasih krn abg Hj sudi kongsi pengalaman 'berburu' abg Hj...full excitement.

....cliff hanger.

bysikka4u said...

saya dari Maumere Flores NTT, saya juga hobi tanam bonsai. terima kasih banyak infonya dari om...

saya punya di www.bonsaimof.blogspot.com

masih belajar bikinnya, tolong info lainnya dong....

Hj. Abd. Halim Hj. Salleh said...

Terima kasih.

Apa khabar orang Maumere.

Moga-moga sihat dan bonsainya cantik.

Saya berbangga anak muda mempunyai hobi spt. saya. Tahniah.

Saya juga melayari blog sdr. Bagus. Untuk berjaya belajar sebaik mungkin semoga tingkatkan ilmu nya ke depan. Walau apa cara dan memiliki material yg berkualiti.

Lihatlah blog saya selalu,ah kurang cantik nak oi.

Selamat berkarya. Jumpa lagi.

TQ.

“Bonsai itu Indah”

zunira bonsai said...

Terima kasih kepada formasi yang dipaparkan terutamanya tentang penjing... saya adalah merupakan seorang pemain bonsai dari machang kelantan.. thanks cifu..